Rozważania o wolności
Wolność jest pojęciem politycznym i filozoficznym. W najbardziej ogólnie wolność to brak przymusu lub możliwość działania zgodnie z własną wolą. W węższej definicji – jest to możliwość wyboru z dostępnych …
Książka Szkoła od Nowa ma na celu stworzenie lepszej edukacji. Edukacji rozumianej jako wszystkie działania pomagające dzieciom naturalnie się rozwijać. Jej podtytuł brzmi: “czy nauka o rozwoju człowieka pozwoli nam stworzyć lepsza edukację?”. Dobrze opisuje on o czym książka jest. Zdradzę, że odpowiedź na to pytanie brzmi: “tak”.
Książka “Szkoła od Nowa: czy nauka o rozwoju człowieka pomoże nam stworzyć lepszą edukację?“:
● przedstawia co badania naukowe mówią o rozwoju i edukacji,
● uzasadnia potrzebę tworzenia szkoły od nowa i pokazuje przeszkody w tym procesie,
● opisuje najnowszą wiedzę na temat procesów rozwojowych dzieci, dając dorosłym (rodzicom i nauczycielom) możliwość ich wsparcia,
● przedstawia propozycje edukacji przyszłości, które opierają się na nauce.
Książka to przewodnik dla tych, którzy chcą zmieniać edukację – zarówno tę w skali swojej szkoły, ale też indywidualnie – dla własnych dzieci.
Petarda!
MARIANNA KŁOSIŃSKA, FUNDACJA BULLERBYN
Polecam tę pozycję wszystkim, którzy chcą zmieniać szkołę. Polecam ją zarówno osobom związanym z edukacją, jak i rodzicom szukającym dla swoich dzieci najlepszych możliwości rozwoju. Dysponujemy dziś ogromną wiedzą o człowieku i nie ma powodu, byśmy ją ignorowali. Borys Bińkowski proponuje, żebyśmy wymyślili szkołę od nowa, tworząc alternatywę dla modelu, który wszyscy znamy. Alternatywę opartą na nauce.
dr MARZENA ŻYLIŃSKA, autorka NEURODYDAKTYKI
Edukacja nie pokona swoich ograniczeń i nie rozwiąże problemów, jeśli nie uwzględni tego, co dziś wiemy o człowieku, jego funkcjonowaniu, rozwoju, procesach zachodzących w mózgu. Oprzyjmy szkołę na naukowych podstawach, zamiast na sentymentach, przekonaniach czy politycznych interesach. Ta książka to kompendium wiedzy, którą powinien mieć każdy, kto w jakikolwiek sposób uczestniczy w edukacji.
ELŻBIETA MANTHEY, JUNIOROWO.pl
Jestem doktorem Uniwersytetu Wrocławskiego. Specjalizuję się we wdrażaniu wiedzy naukowej o poznaniu człowieka (szczególnie psychologii empirycznej, neurobiologii, antropologii i psychologii ewolucyjnej) w praktycznej edukacji (nie tylko szkolnej) i wspieraniu dzieci w ich rozwoju.
Mam wiele zainteresowań, które wykorzystuję w praktycznej pracy z dziećmi jako nauczyciel i tutor. Powtarzalność mnie nudzi, dlatego wciąż próbuję nowego. Uwielbiam się uczyć. Jestem taternikiem i ratownikiem wodnym, przyrodnikiem i fotografem, stolarzem, muzykiem, podróżnikiem, żeglarzem i badaczem. Cenię i korzystam z podejścia interdyscyplinarnego, przyrody jako przestrzeni nauki, projektów twórczych, warsztatów. Mam super-moc opowiadania o skomplikowanych, złożonych systemach w prosty, zrozumiały sposób.
Mam doświadczenie w pracy z dziećmi w szkołach niepublicznych (Mała Uczelnia, Wolna Szkoła w Domaszczynie, Szkoła Montessori we Wrocławiu, Autorska Szkoła Żywioł), tworzeniu szkół (Autorska Szkoła Żywioł), współtworzeniu programów metodologicznych szkół (Domaszczyn, Żywioł), a także prowadzeniu licznych warsztatów i szkoleń z rodzicami i nauczycielami.
Łącznie przeprowadziłem ponad 5 tysięcy godzin pracy z dziećmi, nastolatkami i studentami oraz ponad 400 godzin warsztatów, szkoleń i superwizji programowej. Od początku 2019 r. tworzę projekt Szkoła od Nowa, którego celem jest publikacja o tej samej nazwie. Ma ona za zadanie dostarczyć naukowych podstaw do koniecznych zmian w edukacji.
Co jest przedmiotem nauki? Nauka jest po to, aby wyjaśnić otaczający nas świat i nas samych w nim zanurzonych. Od szamanów afrykańskiego animizmu aż po technokratów Doliny Krzemowej, wszyscy, którzy …
Wiemy, że założeniem szkoły publicznej w XIX wieku było stworzenie posłusznych obywateli, chrześcijańskich wiernych, pracowników fabryk i żołnierzy. Wiemy, że szkoła temu zadaniu sprostała dość dobrze, stając u podstaw państwa …
Znajdziesz tu artykuły z obszernymi fragmentami książki, ale też moje wywiady, w których rozmawiamy o tym jak może wyglądać edukacja przyszłości. Jak stworzyć lepszą edukację wykorzystując naukę o rozwoju człowieka? …
Leonardo da Vinci, jaki wyłania się nam ze znakomitej książki Waltera Isaacona1 to człowiek, który poddawał się jakiejś przemożnej sile wewnętrznej, którą można nazwać dociekliwością. Interesował się całym otaczającym go …
Amerykański autor książek i dziennikarz zajmujący się w szczególności związkami pomiędzy przyrodą a rodziną i społeczeństwem – Richard Louv poświęcił całą książkę problemowi, który określił „deficytem przyrody”. Posługując się własnymi …
“Problem” dostępu dzieci do elektroniki jest jednym z najbardziej spędzających sen z powiek rodziców. Sami jesteśmy uzależnieni od fejsbuków, mesendżerów, youtubów. Nie ma jednak w nas zgody, aby nasze dzieci …
Dennis Bramble i Daniel Lieberman wysunęli w 2004 r. hipotezę, że w naszej ewolucji zaszły zmiany przystosowawcze do tak zwanego uporczywego łowiectwa polegającego na długim i powolnym pościgu za zwierzyną …
“Od samego początku posłuszeństwo było integralnym elementem mojego wychowania, czymś »niemożliwym do usunięcia z tego świata«. […] Ojca uważałem za autorytet absolutny, podobnie moją zbyt wcześnie zmarłą matkę; autorytetami byli …
Program szkoły (curriculum, podstawa programowa), wciąż znajduje się w centrum uwagi w publicznym dyskursie. Wielu z nas, ze szczególnym uwzględnieniem polityków stanowiących prawo, ulega złudzeniu, że zapisanie czegoś w szczegółach …
Roczne dziecko siedzące w foteliku przy stole upuszcza łyżeczkę na podłogę. Mama podnosi i podaje łyżeczkę z powrotem. Dziecko upuszcza ją ponownie i trwa to tak długo, jak długo mamie …
Warsztat dla liderów, nauczycieli i rodziców
Mówimy: jestem rozdrażniony, jestem spokojny, jestem radosny, jestem wkurzony. Ale co to tak naprawdę znaczy? Emocje istnieją niezależnie od tego, czy ich chcemy, czy nie. Są automatyczną reakcją naszego mózgu i ciała na odbierane bodźce i nadawane im znaczenie. Na poziomie biochemicznym możemy je obserwować lepiej niż na poziomie zachowań czy deklaracji konkretnej osoby. Czym zatem jest konkretna emocja? W jaki sposób wpływa na nasze zachowanie? Jak można ją sobie uświadomić? Jak można prowokować i korzystać z emocji? To są pytania stanowiące przedmiot szkolenia.Warsztat dla liderów, nauczycieli i rodziców
W trakcie szkolenia będziemy mówić w jaki sposób w mózgu zapisuje się określone wspomnienie, wiedza czy automatyzm ruchowy, czyli czym jest pamięć z neurobiologicznego punktu widzenia. Dlaczego jedne rzeczy zapamiętujemy szybciej niż inne, co sprzyja szybkiemu zapamiętywaniu, dlaczego zapominamy i w jaki sposób nasze wzorce pamięciowe są wstecznie zmieniane? Jaka część pamięci przetwarzana jest w sposób świadomy, dlaczego wraz ze zdobywaniem doświadczeń, schodzi ona do podświadomości, jaki wpływ na nasze zachowania i wzorce poznawcze ma pamięć nieświadoma? Wiedza ta jest lekcją obowiązkową dla wszystkich, którzy pracują z ludzkim mózgiem, bo pozwala na dobór sposobów, które umożliwiają lepiej i szybciej się uczyć.Warsztat dla liderów, nauczycieli i rodziców
Jakie znaczenie dla rozwoju mają: pożywienie, sen, słońce, poczucie bezpieczeństwa, brud? Czy stres może być pożyteczny? Czy motywacja zewnętrzna zawsze jest zła? Kiedy wyzwania są przyjemnością? Czego oznaką jest odczuwanie przyjemności? Na każde z tych pytań można odpowiedzieć zagłębiając się w anatomię i chemię mózgu. Dzięki temu wiemy, jakie znaczenie dla produkcji nowych połączeń neuronalnych ma dopamina i kortyzol. Dzięki temu wiemy, kiedy mózg jest kreatywny, a kiedy najsprawniej realizuje znane mu wzorce zachowań. Wiemy też jak na działanie i rozwój mózgu wpływa melanina i melatonina, choć ich braku bądź nadmiaru nie odczuwamy na co dzień, tak jak pragnienia czy zmęczenia. Wreszcie dowiemy się też, dlaczego brudne dziecko to szczęśliwe dziecko. I to nie tylko metaforycznie.Warsztat dla liderów, nauczycieli i rodziców
Korczak mówił „nie ma dzieci – są ludzie”. A jednak dziecko postrzega i rozumie rzeczywistość zupełnie inaczej niż osoba dorosła. Nie – bardziej nieporadnie, czy na niższym poziomie – ale inaczej. Jest to związane nie tylko ze stopniowo rosnącym potencjałem analitycznym mózgu. Wynika przede wszystkim ze zmieniających się z czasem wzorców empatii poznawczej i umiejętności zwanej mentalizacją, związaną z teorią umysłu. Zrozumienie tego procesu pomaga w zrozumieniu „inności” dziecka lub nastolatka i dostosowywaniu swoich wzorców zachowań do jego możliwości, a także w zaakceptowaniu wyborów i błędów, które dziecko lub nastolatek popełnia.Wolność jest pojęciem politycznym i filozoficznym. W najbardziej ogólnie wolność to brak przymusu lub możliwość działania zgodnie z własną wolą. W węższej definicji – jest to możliwość wyboru z dostępnych …
Nie jest to filozoficzne stwierdzenie przypominające nam o śmierci, wojnie, chorobie. Jest to stwierdzenie wypływające z nauki, dzięki której wiemy, że ból, cierpienie, przygnębienie jest niezbędnym elementem naszego życia, tak …
Spokojnie, postaram się, aby było łatwe do strawienia (choć konkretne zarazem). Pisałem w moim ostatnim poście, że uczenie się wynika z zaskakiwania naszego mózgu. A zaskoczenie wynika z uruchomienia sieci …